2015年3月5日 星期四

Let it go

昨天睡前跟菁菁一起看 Youtube 的 MV, 看到這個可愛的泰德混血美少女 Jannina W 翻唱的 "Let it go", 這是2013年迪士尼動畫電影 "冰雪奇緣" 的主題曲, 蠻好聽的 :

泰少女翻唱冰雪奇緣
Jannina W,13歲的泰國冰雪精靈



Let it go 的原唱者是義大利裔的美國歌手 Demi Lovato, 她的歌聲就很雄渾有力, 還真的有女王的架式 :

# Demi Lovato - Let It Go (from "Frozen")



其歌詞如下 :

http://bless7895127.pixnet.net/blog/post/290347913
Demi Lovato 黛咪洛瓦托- Let It Go 附中文英文歌詞

Let it go, let it go
放手吧 放手吧
Can't hold you back anymore
我再也無法把你拉回來
Let it go, let it go
放手吧 放手吧
Turn my back and slam the door
我轉過身 大力甩上門

The snow blows white on the mountain tonight
今晚大雪紛飛 雪白覆蓋著山脈
Not a footprint to be seen
看不見任何腳印
A kingdom of isolation and it looks like I'm the queen
這是個與世隔離的王國 我似乎就是這王國的皇后
The wind is howling like the swirling storm inside
暴風嚎叫著 就像皇宮內的旋風一般
Couldn't keep it in
我無法把風雨關住
Heaven knows I tried
天曉得 我真的試過了

Don't let them in, don't let them see
別讓他們闖進來 別讓他們看見
Be the good girl you always had to be
當妳一直都是的那個好女孩
Conceal, don't feel, don't let them know
掩蓋住一切 不要有任何感覺 別讓他們知道
Well now they know
不過現在他們知道了

Let it go, let it go
放手吧 放手吧
Can't hold you back anymore
我再也無法把你拉回來
Let it go, let it go,
放手吧 放手吧
Turn my back and slam the door
我轉過身 大力甩上門
And here I stand
我就站在這
And here I'll stay
我會留在這
Let it go, let it go
放手吧 放手吧
The cold never bothered me anyway
反正那些寒冷從來不會影響我

It's funny how some distance makes everything seem small
有時候距離讓每件事都變得很渺小 這真是件很有趣的事
And the fears that once controlled me can't get to me at all
那曾經控制著我的恐懼不會再闖進我的生活
Up here in the cold thin air I finally can breathe
逃離這寒冷稀薄的空氣 我終於能再度呼吸
I know I left a life behind but I'm to relieved to grieve
我知道我拋下了一段人生 但我已經不再悲傷

Let it go, let it go
放手吧 放手吧
Can't hold you back anymore
我再也無法把你拉回來
Let it go, let it go,
放手吧 放手吧
Turn my back and slam the door
我轉過身 大力甩上門
And here I stand
我就站在這
And here I'll stay
我會留在這
Let it go, let it go
放手吧 放手吧
The cold never bothered me anyway
反正那些寒冷從來不會影響我

Standing frozen in the life I've chosen
凍結的站在我自己選擇的人生裡
You won't find me, the past is so behind me
你不會找到我 我的過去已經被我狠狠拋下
Buried in the snow
被埋在層層白雪底下

Let it go, let it go
放手吧 放手吧
Can't hold you back anymore
我再也無法把你拉回來
Let it go, let it go,
放手吧 放手吧
Turn my back and slam the door
我轉過身 大力甩上門
And here I stand
我就站在這
And here I'll stay
我會留在這
Let it go, let it go
放手吧 放手吧
The cold never bothered me anyway
反正那些寒冷從來不會影響我
Let it go
放手吧
Let it go, let it go
放手吧 放手吧
Let it go
放手吧


而迪士尼官方另有一個由主角艾莎 (Elsa) 的配音員 Idina Menzel 所演唱的版本 :

FROZEN - Let It Go Sing-along | Official Disney HD (英文字幕)
#【冰雪奇緣】Let It Go (繁中字幕)



其歌詞與 Demi Lovato 唱的原版片尾曲不同, 參見 :

The snow glows white on the mountain tonight
今晚冰雪白了整座山林
Not a footprint to be seen
沒有留下任何足跡
A kingdom of isolation and it looks like I'm the Queen
這是個孤獨的王國  看來我就是這裡的女王
The wind is howling like this swirling storm inside
狂風咆嘯著就像我內心的暴雪
Couldn’t keep it in, heaven knows I tried
再也擋不住  上天知道我盡力了

Don’t let them in, don’t let them see
不能讓他們進來  不能讓他們知道
Be the good girl you always have to be
必須當個好女孩就像以前一樣
Conceal, don’t feel
藏起來  拒絕所有感受
Don’t let them know
不能讓他們知道
Well, now they know
但現在  他們知道了

Let it go
放手吧
Let it go
放手吧
Can’t hold it back anymore
再也攔不住了
Let it go
放手吧
Let it go
放手吧
Turn away and slam the door
轉身離去 甩上門

 I don't care what they're going to say
我不在乎他們口中的流言蜚語
Let the storm rage on
就讓這暴風到處肆虐吧
The cold never bothered me anyway
這冰冷對我而言不算什麼

It’s funny how some distance
這很有趣  當你保持距離
Makes everything seem small
每個事物看起來是如此渺小
And the fears that once controlled me
那曾掌控我的恐懼
Can’t get to me at all
再也無法侵襲我了

It's time to see what I can do
來玩玩我能變些什麼
To test the limits and break through
試試我的能力 看看有什麼新發現
No right, no wrong, no rules for me
沒有對錯  沒有規則能束縛我
I'm free
無拘無束

Let it go
放手吧
Let it go
放手吧
I am one with the wind and sky
我獨自享受這寒風夜空
Let it go
放手吧
Let it go
放手吧

You'll never see me cry
你不會有機會看到我的淚水
Here I stand, and here I'll stay
我就站在這  我將待在這
Let the storm rage on
就讓這暴風到處肆虐吧


My power flurries through the air into the ground
從空中到大地  我的力量無所遁形
My soul is spiraling in frozen fractals all around
我冰凍的靈魂盤旋散落在每個角落
And one thought crystallizes like an icy blast
我的想法化為冰晶飄盪在寒風之中
I'm never going back, the past is in the past
我再也不會回頭  所有往事都是過去

Let it go
放手吧
Let it go
放手吧
And I'll rise like the break of dawn
我的崛起如同破曉之光
Let it go
放手吧
Let it go
放手吧

That perfect girl is gone
那完美的女孩早就不在了
Here I stand in the light of day
我就站在這破曉曙光之下
Let the storm rage on
就讓這暴風到處肆虐吧
The cold never bothered me anyway
這冰冷對我而言不算什麼


另外一個我覺得不錯的翻唱者是南韓 Kiss&Cry 團體的 DIA (金智恩), 她唱的歌詞也是 Disney 配音版 :

# DIA (디아) - Let it go (放手吧) (렛잇고) (中英字幕)


中文版部分, 我覺得比較喜歡的是陳少琪詞, 中國歌手姚貝娜演唱的版本 :

# 姚貝娜 -《隨它吧》MV (電影冰雪奇緣Frozen中文主題曲)
隨它吧-姚貝娜 迪士尼《冰雪奇緣》中文版主題曲 MV


姚貝娜的唱功佳, 跟原唱 Demi Lovato 有點像, 2013 年開始嶄露頭角, 想要成為最受歡迎的流行歌手, 但可惜的是她已在今年初 (2015-01-16) 因為乳癌復發過世了 :

# Wiki : 姚貝娜
姚貝娜病床最後身影曝光!「給爸媽」遺言網友看完大哭
# 姚貝娜《我要上春晚 - 年終總決賽》評審張國立哭了

其他 :

超神!《冰雪奇緣》沙畫配主題曲Let It Go
# Grace Lee 翻唱 Let it go


沒有留言 :